خانه / اخبار عمومی / افتتاح خط ریلی همدان سنندج با حضور رئیس جمهور

افتتاح خط ریلی همدان سنندج با حضور رئیس جمهور

با بهره‌برداری از طرح راه‌آهن همدان _ سنندج با حضور رئیس جمهور، استان کردستان هم به عنوان بیست و چهارمین استان به شبکه ریلی کشور متصل شد.

برای احداث این کلان پروژه بیش از سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده که ارزش روز آن ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه این انتظار ۱۸ ساله امروز به ایستگاه پایانی خود رسید افزود: اتصال کردستان به شبکه ریلی که بخشی از کریدور ریلی مرکز به غرب کشور است امید است در اینده ای نزدیک این مسیر ریلی به مرز باشماق  متصل و بعد از توجیه اقتصادی آن از سوی سازمان برنامه و بودجه ، مطالعات طرح آغاز شود.

رئیسی از تمام کسانی که در تکمیل این پروژه نقش آفرینی کردند قدردانی کرد و افزود: اتمام چنین پروژه هایی می تواند در تقویت بنیه اقتصادی و توسعه منطقه نقش بسزایی ایفا کند.

رئیس جمهور به اختصاص ۵۰ هکتار زمین برای بخشهای مختلف ایستگاه این خط ریلی اشاره کرد و عنوان کرد:راه‌آهن همدان- سنندج ۱۵۱ کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط ایستگاهی به ۱۷۸ کیلومتر می‌رسد.

وی در ادامه افزود:کردستان در زمینه گاز رسانی به مرحله ایی از پیشرفت رسیده که شاید تا چند ماه آینده این استان در این بخش جزو استانهای سبز کشور محسوب شود.

پروژه راه آهن همدان – سنندج جزو پروژه‌های مصوب “مهر ماندگار” در سال ۱۳۸۳ بود که فاز اول آن از تهران به همدان در سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید و ریل گذاری فاز دوم شامل مسیر همدان – سنندج، مهرماه سال ۱۴۰۰ به اتمام رسید.
طول خط آهن تهران – همدان – سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر، به بهره‌برداری رسیده است، فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد و در سه قطعه تعریف شده است که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقی‌مانده آن در استان کردستان واقع شده است.
پروژه راه آهن همدان – سنندج شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.
در این مسیر تاکنون ۲۰ هزار تن ریل ملی استفاده شده و این پروژه از افتخارات ملی در خودکفایی ساخت مسیرهای ریلی محسوب می‌شود.
ظرفیت انتقال مسافر ۳۰۰ هزار نفر در سال و باری ۵۰۰ هزار تن است که بر اساس برنامه، مقرر شده است این رقم در بخش مسافری در سال ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code