خانه / اخبار مؤسسه / تفاهم‌نامه ایران و عراق در زمینه حمل بار و مسافر

تفاهم‌نامه ایران و عراق در زمینه حمل بار و مسافر

nf00108473-1در دیدار دوجانبه راه‌آهن ایران و عراق تفاهم‌نامه همکاری‌ بین دو کشور در خصوص جابه‌جایی مسافر بین دو کشور از طریق مرز زمینی شلمچه و مرز آبی بندر خرمشهر، تقویت همکاری‌های دو کشور درزمینهٔ صنعت ریلی و مبادله کالا به امضا رسید.

درحالی‌که امروز معاون مسافری راه‌آهن از آغاز حرکت قطار ترکیبی تهران-کربلا از فردا خبر داد، راه‌آهن دو کشور ایران و عراق با حضور جابر سلوم مدیرعامل راه‌آهن عراق و هیئت همراه و دکتر پور سیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی به همراه معاونان و مدیران راه‌آهن به همراه موسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن، به امضای تفاهم‌نامه‌ای درزمینهٔ مبادله کالا و حمل‌ونقل مسافر پرداختند.

فراهم کردن زمینه فعالیت بخش خصوصی ایران فعال دربارهٔ تعمیر، نگهداری و بهره‌برداری از خطوط راه‌آهن، سوزن و اتصالات، آلات ناقله و واگن‌های باری و مسافری در کشور عراق و نیز انجام تمامی اقدامات مورد نیاز برای تسهیل امر تردد مسافر و حمل بار از مرز زمینی شلمچه و مرز آبی بندر خرمشهر و پیش‌بینی ارائه خدمات حمل‌ونقل ریلی به آنان در دو کشور، از جمله مفاد این تفاهم‌نامه بود.

تعهدات طرفین تفاهم‌نامه ایران و عراق درزمینهٔ حمل‌ونقل مسافر
ازجمله تعهدات طرف ایرانی در این قرارداد می‌توان به اینکه بایستی مسافران عازم عراق را در ایستگاه راه‌آهن شلمچه پیاده کند اشاره کرد تا طرف عراقی نیز به‌وسیله اتوبوس‌های مناسب از قبل پیش‌بینی‌شده مسافران را بلافاصله پس از انجام کنترل‌های مرزی و ورود به خاک عراق سوار و در ایستگاه بصره پیاده و طبق لیست و مشخصات ارسالی قبلی جاهای رزرو شده را در اختیار مسافران قرار دهد.

بر اساس متن این تفاهم‌نامه، طرف عراقی متعهد شد مسافران عازم ایران را به‌وسیله اتوبوس‌های مناسب از ایستگاه بصره به مقصد مرز شلمچه سوار و پیاده و طرف ایرانی متعهد شد مسافران عازم ایران را بلافاصله پس از انجام کنترل‌های مرزی و ورود به خاک ایران در ایستگاه مرزی شلمچه سوار قطار کند یا به‌وسیله اتوبوس از نقطه صفر مرزی به ایستگاه راه‌آهن خرمشهر منتقل و در آنجا اقدام به سوار کردن مسافران به قطار کند.

از جمله دیگر تعهدات طرف عراقی در این تفاهم‌نامه می‌توان به تعهد نسبت به اعمال تخفیف در تعرفه‌های حمل ریلی مسافر برحسب نوع کوپه و صندلی اشاره کرد.

همچنین مقرر شد طرفین نسبت به انجام تمهیدات لازم در خصوص ارائه خدمات مناسب راهبری و انجام نظارت‌های لازم در جهت حصول رضایتمندی مسافرین وانجام هماهنگی‌های لازم با سازمان‌های ذیربط در خصوص تأمین سلامت (بیمه مسافرین، خدمات امداد و اورژانس و…)، ایمنی و امنیت مسافرین اقدام کنند.

تعهدات طرفین تفاهم‌نامه ایران و عراق درزمینهٔ مبادله کالا
در بخش بار نیز تمام کالاهای به مقصد عراق در بارانداز نقطه صفر مرزی شلمچه دپو خواهند شد و مسئولیت کلیه هماهنگی‌های لازم برای تخلیه، بارگیری و انبارداری کالاهای ترانزیتی ورودی به بارانداز هر طرف بر عهده همان طرف خواهد بود.

همچنین موسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن از سوی راه‌آهن ج.ا. ایران مسئول پیگیری امور تفاهم‌نامه حاضر تا حصول نتیجه نهایی خواهد بود. طرفین توافق کردند تا در ماه آوریل ۲۰۱۷ نسبت به برگزاری جلسه ارزیابی نحوه اجرای مفاد این تفاهم‌نامه اقدام کنند.

میرحسن موسوی، معاون مسافری راه‌آهن نیز در خصوص اقدامات این شرکت در ایام اربعین حسینی اظهار داشت: در طول مدت ایام اربعین امسال (از ۲۰ آبان ماه تا ۵ آذر)، برای مسیر تهران – خرمشهر – تهران، تعداد ۴۰ رام قطار با ظرفیت ۳۵۰۰۰ صندلی پیش‌بینی شده است. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در ایام اربعین قطار فوق‌العاده‌ای در مسیر مشهد – خرمشهر به زائرین اباعبدالله حسین (ع) خدمت‌رسانی خواهد کرد.

لازم به ذکر است پس از ایام اربعین، این قطار هر سه‌شنبه به سمت کربلا تردد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code