خانه / اخبار مؤسسه /  رویارویی شرکت گسترش صنایع ریلی ایران(ایرید) با تحریم‌ها

 رویارویی شرکت گسترش صنایع ریلی ایران(ایرید) با تحریم‌ها

عباس محمدی، مدیر بازرگانی خارجی و صادرات شرکت صنایع ریلی ایران(ایرید) در گفت و گو با روابط عمومی موسسه صندوق پس انداز کارکنان راه آهن درباره تاثیر تحریم ها بر روی فعالیت های این شرکت گفت: صنایع ایران و بطور خاص شرکت صنایع ریلی ایران (ایرید) مصداق واقعی ضرب‌المثل زیبای «آنچه مرا نکشد قوی‌ترم می‌کند» هستند. ایرید هم مانند سایر صنایع کشور، به‌دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، با ضربات کاری آنی و موقت مواجه شد، اما این ضربات نقاط ضعف وابستگی‌ها را نمایان ساخت و عاملی برای برنامه‌ریزی و حرکت به سمت کاهش وابستگی شد.

محمدی با تاکید بر اینکه ایرید در برنامه‌ها و اهداف خود تهدید تحریم را تبدیل به فرصت کرد، ادامه داد: تمامی پرسنل مجموعه تلاش کردند تا با بهره‌گیری بهینه و حداکثری از پتانسیل‌های داخلی برای رسیدن به خودکفائی تولید سوزن را تسریع کنند.

او ادامه داد: در شرایط ویژه تحریم، ایرید بحث نوآوری و کیفیت را فراموش نکرد. ما باور داشتیم تولید محصول مطلوب محقق نمی‌شود، مگر آنکه سه فاکتور قیمت، کیفیت و رقابت‌پذیری همواره (نه فقط در شرایط تحریم و خاص) مورد توجه قرار گیرد.  

مدیر بازرگانی خارجی شرکت صنایع ریلی ایران(ایرید) افزود: ایران دارای غالب منابع مورد نیاز یک تولید با کیفیت است، اما عطش واردات، ضعف در مدیریت منابع و نادیده گرفتن ظرفیت‌های داخلی، کشور را از رسیدن به خودکفائی محروم ساخته است. ایرید نیز در همین بستر و با همراه داشتن شریک تجاری اروپایی تا قبل از بروز مشکلات ناشی از تحریم‌ها عموماً در حوزه مونتاژ فعالیت داشته است.

او یادآور شد: در سال‌های اخیر به دلیل تشدید تحریم‌ها، واردات ادوات ریلی و از جمله سوزن سخت و تا حدی غیرممکن شده و با افزایش هزینه‌ها تا حدود ۵۰% مواجه گشته است. به همین دلیل سرعت توسعه خطوط ریلی کشور کاهش یافته و برنامه‌های توسعه‌ای در این زمینه محقق نشده است. براساس آمار مجموع خطوط اصلی شبکه ریلی کشور در حال حاضر حدود ۱۱ هزار کیلومتر است اما در اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، طول شبکه ریلی ۲۵ هزار کیلومتر پیش‌بینی شده و برای تحقق این هدف لازم است حداقل ۱۰٫۰۰۰ دستگاه سوزن، با  هزینه‌ای بالغ بر ۶۰۰ میلیون یورو وارد شود. ایرید برای حل این مشکل، ارتقاء دانش فنی، طراحی و تولید قطعات وارداتی سوزن را در برنامه کار خود قرار داده است. در همین راستا تولید تکه مرکزی و ریل زبانه که از قطعات اصلی سوزن و دارای پیچیدگی‌های مواد و روش ساخت می‌باشد، آغاز شده است.

او در ادامه با بیان اینکه در تولید سوزن و ملحقات چهار فرایند اصلی بکار گرفته میشود، در تشریح این موارد گفت: ابتدا ریخته‌گری تکه مرکزی که با همکاری شرکت فولاد طبرستان به روش ریخته گری آغاز شده و برای بهبود فرایند و افزایش سرعت و کیفیت تولید تلاش می‌شود. مرحله بعد ماشین‌کاری است که با تلاش کارشناسان زحمتکش شرکت ایرید منجر به روش‌های مناسب ماشین‌کاری ‌شده و با سرمایه‌گذاری برای خرید ماشین‌الات و تجهیزات جدید، شاهد افزایش کیفیت و سرعت تولید خواهیم بود. سپس مرحله جوشکاری است که علیرغم دشواری‌های فرایند جوشکاری تکه مرکزی به ریل بدون دستگاه فلش‌بات، کارشناسان ایرید موفق شدند روش جوشکاری دستی شیار باریک را که به تایید راه آهن ج.ا.ا. جایگزین کنند، رسیده است. در کنار استفاده از این روش، رایزنی و مذاکره برای خرید دستگاه فلش‌بات با چندین شرکت در حال انجام است و بخش مونتاژ؛ ایرید از ظرفیت بالایی برای فرآیند مونتاژ برخوردار بوده و توان مونتاژ در ظرفیت اسمی مهیا می‌باشد.  

محمدی افزود: در آماده سازی ریل زبانه علاوه بر تامین ریل دو فرایند اصلی فورج ریل به منظور تغییر پروفیل ریل زبانه به ریل و همچنین ماشینکاری تیغه استفاده می‌شود. جهت دسترسی به خودکفایی در این محصول، شرکت ذوب آهن اصفهان برای اولین بار در سال ۱۳۹۹ موفق به تولید ریل زبانه گردید. جهت دستیابی و راه اندازی خط فورج ریل زبانه نیز با همکاری جهاد دانشگاهی شریف و شرکت فولاد اسفراین در حال انجام می‌باشد.

او در پایان گفت: اگرچه توانایی فنی و دانش لازم برای تولید داخلی سوزن در کشور، توسط شرکت گسترش صنایع ریلی ایران میسر گردیده اما مشکلاتی مانند «تامین مالی هزینه خرید»، «پایین بودن قیمت خرید سوزن» و نیز «نبود تضمین در خرید این محصول»، موانع بر سر راه خودکفایی کشور می‌باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code