خانه / اخبار مؤسسه / یادداشت/ جهش تولید، مستلزم جهش بهره‌وری در حمل‌ونقل

یادداشت/ جهش تولید، مستلزم جهش بهره‌وری در حمل‌ونقل

رهبر معظم انقلاب سال تازه را سال جهش تولید نامگذاری فرمودند.
به نظر می رسد که استعداد رشد جهشی در اقتصاد ایران فراهم است و این گونه نیست که برای رشد جهشی تولید، چه تولید کالا و چه تولید خدمات در ساختار اقتصادی کنونی ایران ناگزیر به سرمایه گذاری های هنگفت باشیم.
خوشبختانه زمینه های خوبی برای رشد جهشی به ویژه از منظر افزایش بهره‌وری سرمایه‌گذاری های موجود و البته با به کارگیری فناوری های جدید و تسهیل در شرایط فعالیت در اقتصاد ما وجود دارد.
باید این واقعیت تلخ را پذیرفت که بیشتر بخش های اقتصاد کشور اعم از صنعت، معدن کشاورزی و ساختمان در سطوح بسیار پایین عملکردی نسبت به ظرفیت و توانمندی بالقوه خود فعالیت می کنند. به همین دلیل است که معتقدیم امکان رشد جهشی در بخش های مختلف اقتصاد ایران از محل بهره‌وری و بدون سرمایه گذاری های کلان و صرفا از محل تغییر و اصلاح تنظیمات سیاست گذاری و مقداری کار نرم افزاری و تحلیل های مبتنی بر دانش فراهم است.

برای اینکه شاهد جهش تولید در اقتصاد کشور باشیم حتما باید بپذیریم که بخش حمل و نقل هم لازم است بهره وری خود را افزایش دهد و عملکردش را نسبت به ظرفیت بالقوه ای که برایش ایجاد شده است به شکل جهشی رشد دهد. در واقع ما باید شاهد جهش تولید خدمات حمل و نقل و لجستیک باشیم و برای تحقق اهداف جهشی در لجستیک و حمل و نقل، تأکید می کنیم که نیاز به سرمایه‌گذاری های عمده وجود ندارد و همین سرمایه گذاری های انجام شده تا کنون و دارایی های موجود را هم می‌توان با تدبیر و سطح فناوری و دانش بالاتری به کار گرفت. در جهش سطح خدمات حمل و نقل لازم است که تنظیمات سیاست گذاری و ارتباط بین نهادهای حاکم بر بخش حمل و نقل هم با این هدف همراهی کنند.
مجموعه شرکت های تابعه موسسه صندوق پس انداز راه‌آهن عمدتاً در حوزه حمل و نقل و لجستیک فعال هستند و همچنان که در سال های گذشته موفق شدند که بهره‌وری سرانه ناوگان را هر سال نسبت به سال قبل رشد دهند و به معنای واقعی کلمه، هر سال جهش بهره وری داشتند، امسال هم برنامه‌ریزی شده که برای تحقق هدف جهش تولید نسبت به افزایش بهره وری دارایی های موجود در بخش حمل و نقل و لجستیک اقدام کنند و حتما با توجه به رویکرد مهم و جدی اتخاذ شده از سوی رهبر معظم انقلاب و دولت محترم مجدانه در این زمینه ساعی و ان‌شاءالله عامل خواهیم بود. امیداریم که با این شیوه بتوانیم بهای تمام شده و کیفیت خدمات حمل و نقل را در سطح بسیار مناسبی برای مجموعه مشتریان بخش حمل و نقل ریلی نگه داریم.

نویسنده: سبحان نظری، عضو هیات مدیره موسسه صندوق پس انداز کارکنان راه آهن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code