خانه / اخبار مؤسسه / عضو هیات مدیره ایرید تشریح کرد:مراحل خودکفایی تولید تکه مرکزی سوزن؛ از سایه سنگین تحریم‌ها تا اتکا به توان مهندسین داخل

عضو هیات مدیره ایرید تشریح کرد:مراحل خودکفایی تولید تکه مرکزی سوزن؛ از سایه سنگین تحریم‌ها تا اتکا به توان مهندسین داخل

مصطفی بهرامی، عضو هیات مدیره شرکت گسترش صنایع ریلی ایران(ایرید) در گفت و گو با روابط عمومی موسسه صندوق پس انداز کارکنان راه آهن درباره خودکفایی در ساخت و تولید سوزن در این شرکت گفت: سایه تحریم‌های دوره قبل بر صنعت سوزن تجربه‌ای بود بس گران‌بها؛ شرکت در دوران تحریم‌های قبلی دچار مشکلات و رکود تولید شده بود، بعد از اینکه روابط بین‌المللی تا حدودی عادی شد و توانستیم از شرکت‌های اروپایی قطعات سوزن را خریداری کنیم  اما هنوز اثرات تحریم‌های قبلی وجود داشت ولی با توجه به تصمیم مدیریتی شرکت ایرید و موسسه صندوق پس انداز کارکنان راه‌آهن مبنی بر بومی‌سازی سوزن، مذاکرات با شرکت ‌های داخلی جهت ساخت داخل شروع شد.

او ادامه داد: مجموع ارزش یورویی قطعات وارداتی بالغ بر ۵۰% بهای تمام شده سوزن بود که به ترتیب ،اولین قطعه تکه مرکزی ( قلب سوزن ) که استراتژیک ترین و از نظر ارزشی نیز بالغ بر ۱۱٫۵۰۰ یورو برای هر قطعه ارزبری داشت شروع شد و نهایتا با اتکا به تجربیات قبلی ، یکی از بزرگترین و توانمندترین شرکت‌های ریخته‌گری فولاد داخلی؛ شرکت فولاد طبرستان بعد از تایید همکار خارجی و کارشناسان ایریدانتخاب شد.

 بهرامی افزود: با استفاده از تجربیات مهندسی شرکت ایرید و فولاد طبرستان به دلیل حساسیت ها و آلیاژ خاص، اولین قطعات مورد تایید کیفی و کمی در پاییز ۱۳۹۷ بعد از چندین نمونه تولید شد. عملیات ماشین کاری در شرکت ایرید با استفاده از ماشین آلات موجود انجام شد به خاطر پرمنگنز بودن قطعه و نبود تجربه ماشین کاری کار بزرگی توسط همکاران ایرید صورت گرفت.با افزایش توان ریخته گری ماشین‌کاری نیز به موازات در شرکت ایرید و پیمانکاران توسعه داده شد و هر روز شاهد بهبود فعالیت ها هستیم.

 این کارشناس حوزه ریلی بیان کرد: به موازات تولید تکه مرکزی ،قطعات دیگر از جمله SKL ، واشر فنری دوبل و تک‌لا نیز که از خارج وارد می‌شد در داخل منبع‌یابی و تولید شد.

او یادآور شد: همزمان باخبرهای خوش ساخت داخل مجدداً تحریم‌های ظالمانه آمریکا شروع شد و شریک خارجی نیز اعلام شرایط فورس ماژور کرد و ادامه ارسال قطعات متوقف شد. بیم آن می‌رفت که پروژه‌ها مجدداً با وقفه روبرو شود که قطعات داخلی یکی پس از دیگری از راه رسیدند. بنابراین سوزن ملی در نمایشگاه صنعت ریلی توسط وزیر محترم راه و شهرسازی با حضور مقامات و مسئولین کشوری رونمایی شد و افتخاری بس بزرگ نصیب شرکت ایرید شد ولی راه همچنان برای تولید انبوه راحت نبوده و نیست .

عضو هیات مدیره شرکت گسترش صنایع ریلی ایران اضافه کرد: آخرین قطعه آن که در برنامه ساخت داخل قرار گرفت، تولید داخلی کردن ریل زبانه و گاردریل بود که به لطف خدا در سال جاری تولید ریل خام زبانه با همکاری شرکت ذوب آهن اصفهان در آن شرکت تولید شد و در مراحل نهایی رسیدن به قطعه کامل می‌باشیم. در خصوص گارد ریل نیز برنامه تولید انبوه برای نیم سال اول سال ۱۴۰۰ است.

او  به استفاده از توان و ظرفیت داخل برای رسیدن به نقطه تاکید کرد و گفت: اعتماد به توان مهندسی و اعتقاد به راهی که انتخاب کردیم انگیزه لازم و کافی بود که مشکلات و موانع ساخت داخل را یکی پس از دیگری پشت سر بگذاریم و امروز باید بالید که در مدت زمان کوتاهی توانستیم سوزن ملی را تولید کنیم که به اذعان شرکت‌های همکار خارجی تقریباً در کمتر از نصف زمان به نتیجه رسیدیم، البته که باید این راه را ادامه داد و برای تولید سوزن  سرعت بالا از همین الان برنامه ریزی و حرکت کنیم . توان تولید را با استفاده از منابع و ظرفیت‌های بیرونی و بهینه نمودن خط تولید افزایش دهیم بجای برسیم که در منطقه و دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم . همیشه به یاد داشته باشیم که تلاش برای پیشرفت و بهبود باید مستمر و بدون وقفه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code